کارجویان باهوش میدانند که باید هر رزومهای را که ارسال میکنند، به طور اختصاصی و برای هر موقعیت شغلی خاص سر و شکل بدهند. اختصاصی سازی رزومه یعنی به کاربردن کلید واژههای درست!
شما چطور کلید واژههای صحیح برای به کار بردن در رزومه خود را پیدا میکنید؟ از کجا میدانید که آنها بهترین انتخابهای ممکن هستند و چطور آنها را به کار میبرید تا رزومه شما قابل تامل شود؟ فکر میکنید غیر از روش شما، راههای دیگری هم برای استفاده از کلید واژهها در فرآیند کاریابی وجود دارد؟
کلید واژه چیست؟
یک کلید واژه، کلمهای مهم (یا زنجیرهای از کلمات) است. کلمه یا کلماتی با بیشترین اهمیت در جمله. در هر جستجوی اینترنتی از کلید واژهها استفاده میکنید. کلید واژه است که به موتور جستجو میگوید شما دنبال چه میگردید و سپس موتور جستجو تلاش میکند بهترین نتایج را به شما برگرداند. برخی اوقات نتایج جستجوی شما درخشان هستند و گاهی چندان چنگی به دل نمیزنند.این کاملاً به کلید واژهای که برای جستجو انتخاب کردهاید مربوط است. هر چه کلیدواژه مرتبطتری وارد کرده باشید، نتایج مرتبطتری نیز دریافت خواهید کرد و به کار بردن کلید واژه اشتباه، نتایج بی ربطی نیز به بار خواهد آورد.
چرا و کجا باید از کلید واژه استفاده کنیم؟
همانطور که جستجو در اینترنت با کلید واژه درست، شما را به نتایج مناسب میرساند، استفاده از کلید واژههای خاص در رزومه نیز میتواند شما را به شغلی که بیشترین قرابت و نزدیکی را با آن دارید، ملحق کند و به استخدامکنندگان وقتی به دنبال گزینه جذابی هستند، برای پیدا کردن شما کمک کند.
استفاده از کلید واژهها در یافتن فرصتهای شغلی
اگرچه استفاده از کلید واژههای درست در رزومه حیاتی است، اما جاهای دیگری هم هستند که میتوانید و باید کلید واژهها را به کار ببرید تا به شغل مورد نظرتان متصل شوید یک نمونه استفاده از کلید واژههای درست در جستجو میان آگهیهای شغلی است که میتواند به صرفهجویی در زمان جستجو کمک کند. در هنگام جستجوی فرصتهای شغلی، تنوعی از کلید واژههای مختلف را به کار ببرید تا اطمینان حاصل شود که دروازه جستجوی شما خیلی بی در و پیکر و یا خیلی نازک نیست. برای مثال، اگر مسیر شغلی خود را در زمینه منابع انسانی دنبال میکنید، علاوه بر عبارت "منابع انسانی" از مخفف آن به صورت HR هم استفاده کنید.
خودتان را به مدیر استخدام نشان دهید
بیشتر مدیران استخدام حدود هفت ثانیه به هر رزومه نگاه میکنند. در حقیقت آنها در حال اسکن کردن سریع رزومه هستند. حدس میزنید دنبال چه چیزی باشند؟ بله، کلید واژههای درست.
ممکن است شما بهترین انتخاب ممکن برای یک شغل باشید، اما اگر بررسی کننده رزومهها به دنبال یافتن فردی با مهارت فروش باشد و در جستجوی این کلمه رزومهها را اسکن کند، در حالی که شما در رزومه از توانمندی شگرف خود برای جوش دادن معامله گفته باشید، شانس کمی برای دیده شدن دارید. همچنین است اگر کارفرما به دنبال یک ویراستار باشد و شما از مهارت نگارش خود گفته باشید.
چطور کلید واژههای درست را پیدا کنیم
با خواندن شرح شغل شروع کنید. فهرستی از کلمات یا عبارتهایی تهیه کنید که تکرار شده اند. سپس شرح شغل را دوباره بخوانید و به هر یکی از کلمات یا عبارتهای فهرست خود فکر کنید. کلمات چه چیزی را توضیح میدهند؟ آیا به موقعیت شغلی مربوط است یا به مسئولیتهای آن؟ آیا کلمات حاوی چیزی یا کاری مرتبط با نیازمندیهای اصلی احراز شغل هستند؟ اگر جواب مثبت است، شما یک کلید واژه یافتهاید که باید در رزومه خود استفاده کنید
اگر مطمئن نیستید که کلید واژههای درست را یافتهاید، تعدادی آگهی دیگر مشابه با آن موقعیت شغلی پیدا کنید و برای هر کدام فهرست کلمات پر تکرار جداگانهای تهیه کنید و سپس با مقایسه فهرستها اگر کلمات مشترکی در آنها یافتید، احتمالاً بهترین کلید واژه را کشف کردهاید.
وقتی کلید واژه خود را پیدا کردید، بهترین کار این است که آن را عیناً مطابق آنچه در آگهی شغلی به کار رفته است در رزومه بگنجانید. مثلاً اگر شما معمولاً تجربیات یا مهارت خود را تحت عنوان "خدمات مشتریان" میشناسید اما در آگهی به عبارت "ارتباط با مشتریان" اشاره شده است، بهتر است سلیقه خودتان را کنار بگذارید و حتماً از عبارت "ارتباط با مشتریان" استفاده کنید.
این مطالب را هم ببینید:
20 مهارتی که حتما باید در رزومه شما باشد
چگونه بخش مهارتها در رزومه را سازماندهی کنیم
چه مهارتهایی برای استخدام لازم است؟