قیمت خودرو بدون این که توقفی بتوان برای آن متصور بود، مدام بالا و بالاتر میرود. این وضعیت تا کجا ادامه خواهد یافت و چه زمانی عرضه و تقاضا به تعادل خواهند رسید؟ این نقطه تعادل در چه قیمتی محقق خواهد شد؟ اینها همه سوالاتی هستند که در آشفته بازار فعلی خودرو بی پاسخ به نظر میرسند.
ایران خودرو تاکنون در سال جاری بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. یعنی چهل و پنج درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل که البته نتوانسته است تاثیری بر عطش فزاینده بازار برای خرید خودرو داشته باشد.
از زمان بازگشت تحریمها، تامین مواد اولیه و برخی از قطعات با دشواری مواجه شده است و خودروسازان تلاش کردهاند با هر چه بیشتر داخلی سازی قطعات بر شرایط پیچیدهای که به آنها تحمیل شده است فائق آیند.
برنامه تولید سال 99 در ایران خودرو روی ۵۰۰ هزار دستگاه بسته شده است و در صورتی که شتاب تولید در نیمه دوم سال افزوده شود، هدف بلندپروزانهای محسوب نمیشود. باید دید که آیا این میزان افزایش تولید میتواند التهاب موجود در بازار خودرو را کاهش داده و قیمتها را به سطحی منطقی برگرداند؟ هر چند لازم به تصریح است که بازگشت قیمت خودرو به سطح قیمت های قبل از سال 99 با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد و به طور قطع هرگز رخ نخواهد داد. خودروسازان به دنبال این هستند که مجوز 30 درصدی افزایش قیمت مجدد را از شورای رقابت دریافت کنند. چنانچه این اتفاق رخ دهد، باید انتظار داشته باشید که به عنوان نمونه قیمت حدود 130 میلیون تومان برای سمند و 140 میلیون تومان برای پژو پارس قیمتهایی متعادل و منطقی به حساب آیند.
این مطالب را هم ببینید؟
ثبت نام در قرعهکشی خودرو به شرط پیش پرداخت
خریداران سکه با مالیات نقره داغ شدند
آیا طلا از این هم گرانتر میشود؟