اختصاصی سازی رزومه و ترفندهای آن

رزومه اختصاصی

 

در حالی که کاریابی‌های آنلاین ارسال درخواست استخدام کارجویان برای موقعیت‌‌های شغلی را از همیشه آسان‌تر کرده‌اند، کماکان اختصاصی سازی رزومه برای هر موقعیت شغلی موثرترین اقدام ممکن است.

قبل از این که در جلسه اولین مصاحبه کاری خود حاضر شوید، ممکن است تعداد زیادی درخواست کار ارسال کرده باشید. بنابراین هر کاری که به شما کمک کند تا بتوانید زودتر پا در جلسه مصاحبه بگذارید، ارزش وقت گذاشتن را دارد. اختصاصی سازی کردن رزومه برای هر شغل مورد درخواست، گام اول در مسیر متقاعد کردن کارفرما برای توجه به شما به عنوان یک گزینه مطلوب است.

خوشبختانه هر بار که می‌خواهید برای یک موقعیت شغلی درخواست بدهید، نیاز به اختراع چرخ از ابتدا نیست. این چند راهنمایی ساده کمک می‌کنند که مهارت ایجاد یک رزومه کاملاً هدف‌دار را به دست آورید.

 

عنوان رزومه خود را درست تنظیم کنید

بسیاری از متخصصان به ایجاد یک بخش هدفمند در بالای رزومه خود متوسل می شوند. شروع رزومه با عنوان و خلاصه‌ای از صلاحیت ها که به نوعی زمینه های تخصص شما را منعکس می کنند ، بهترین روش توصیه شده است.

عنوان رزومه از اولین بخش‌هایی است که مخاطب آن را می‌بیند و برای این که ادامه رزومه شما مورد توجه قرار گیرد، عنوان آن باید از نظر به کاربردن کلید واژه‌ها مناسب‌سازی شده باشد و نیز این که عنوان شغل فعلی شما یا شغلی که به دنبال آن هستید را در خود داشته باشد. این کاری است که برای دیده شدن حتماً باید انجام دهید. برای مثال عبارت "پاسخگوی مرکز تماس با 15 سال سابقه در زمینه فن‌آوری اطلاعات"، اطلاعات کافی درباره مهارت و تجربیات صاحب رزومه را در همان ابتدا به بررسی کننده رزومه منتقل می‌کند.

 

خلاصه‌ای از صلاحیت‌های خود ارائه کنید

پس از عنوان، خلاصه ای از صلاحیت‌های خود را ارائه کنید که در آن عبارت‌های مهم به کار رفته در آگهی استخدام به کار رفته باشد. اگر در آگهی به توانایی‌ها یا مسئولیت‌های خاصی اشاره شده است که با شما هماهنگی دارد، آن‌ها را در این بخش ذکر کنید. در این زمینه حتی می‌توانید تا آنجا پیش بروید که بخشی از آگهی را عیناً به کار ببرید تا اطمینان حاصل کنید که از کیلد واژه‌های درست استفاده کرده‌اید.  

 

متن آگهی را به دقت بخوانید

شگفت زده خواهید شد وقتی ببینید که خواندن و دوباره خواندن متن آگهی چقدر می‌تواند در تنظیم یک رزومه اختصاصی به شما کمک کند. سعی کنید کلید واژه‌ها را پیدا کنید. این ها کلمات و عباراتی هستند که باید در رزومه شما باشند.  

 

از کلید واژه‌های به کار رفته در شرح شغل استفاده کنید

حالا که فهرست عبارت‌های مهم مورد نیاز را در اختیار دارید، آن‌ها و سایر کلمات کلیدی را در بخش‌های مختلف نسخه جدید رزومه خود به کار ببرید. این کار می‌تواند به سادگی اضافه کردن یک عبارت کلیدی از شرح آگهی به رزومه و در صورت امکان افزودن اطلاعاتی باشد که بتواند میزان هماهنگی شما با آن را اندازه‌گیری کند. برای مثال:" ارائه خدمات مشتریان با دستیابی به نرخ 99 درصدی رضایت مشتریان در دو سال پیاپی"

از آنجا که برای هر موقعیت شغلی که درخواست می‌کنید، نیاز به انجام فرآیند اختصاصی سازی دارید، بهترین کار ایجاد یک نسخه اصلی از رزومه است که چهارچوب کلی آن را تامین کند و هر بار بتوانید با افزودن بخش‌های مرتبط با هر فرصت شغلی، رزومه مناسب برای آن را ایجاد کنید. فراموش نکنید که هر رزومه اختصاصی سازی شده را با نام جدیدی ذخیره کنید تا نسخه اصلی شما برای دفعات بعد از دست نرود.

 

مهارت‌های لازم را برجسته کنید

دوباره به بخش شرح شغل نگاه کنید. چه مهارت‌هایی برای آن ضروری است؟ در میان مهارت‌های خود، آن‌هایی که در شرح شغل اشاره شده است را باید اول از همه ذکر کنید

این کار به طور ویژه وقتی مهم است که به دنبال یک موقعیت شغلی هستید که با شغل قبلی شما متفاوت است و لازم است به داشتن مهارت‌های لازم برای شغل جدید تصریح کنید.

 

تجربیات غیر مرتبط را حذف کنید

اگر تجربیات گوناگون و مسیر طی شده طولانی در پشت سر خود دارید و یا در زمینه‌های مختلف کار کرده‌اید، با توجه به نیاز موقعیت شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، تجربیات غیر مرتبط را حذف کنید. اگر برای یک شغل مهندسی درخواست می‌دهید، تجربه شما به عنوان یک پیش‌خدمت غیر مرتبط محسوب می‌شود. البته درباره تجربیات یا مهارت‌های قابل انتقال قضیه فرق می‌کند. به هر حال در نظر داشته باشید که باید بررسی کننده رزومه را ظرف چند ثانیه به این نتیجه برسانید که شما می‌توانید گزینه مناسبی برای جایگاه شغلی مورد نظر باشید.

هنگامی که بسیاری از تجربیات کاری شما بی ربط به نظر می رسد ، استفاده از یک رزومه کاربردی در مقابل رزومه زمانی به شما امکان می دهد که بتوانید تمام مهارت ها و برگ برنده‌های خود را بدون پرداختن به مشاغل خاص توضیح دهید.

 

این مطالب را هم ببینید:

 

کلید واژه چیست و چطور از آن در رزومه استفاده کنیم

چگونه بخش مهارت‌ها در رزومه را سازماندهی کنیم

یک رزومه خوب چند صفحه است؟

20 مهارتی که حتما باید در رزومه شما باشد

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش