کارجویان موفق همیشه برای هماهنگ کردن رزومه خود با موقعیتهای کاری مختلف تلاش میکنند و می کوشند هماهنگ بودن مهارتهای خود را شرح شغل را نشان دهند. اما همان اندازه که مهارتها و تجربیات ضروری هستند، هماهنگ بودن با فرهنگ سازمان و نشان دادن این که ارزشهای شما با آنچه مدنظر کارفرماست هماهنگی دارد نیز میتواند مهم باشد.
پیدا کردن یک شرکت عالی، فراتر از پیدا کردن یک موقعیت شغلی هماهنگ با مهارتهای شماست. جلسه مصاحبه همانطور که به کارفرما این امکان را می دهد تا تیپ شخصیتی شما را بشناسد، برای شما نیز امکان درک فرهنگ سازمان را فراهم میکند. در این صورت از کجا میتوانید بفهمید که آیا با فرهنگ سازمان هماهنگ هستید یا نه؟
چرا هماهنگی با فرهنگ سازمان مهم است؟
کارفرمایان اغلب با متقاضیانی رو به رو میشوند که صلاحیتهای مشابهی دارند و از بین آنها کسانی را انتخاب میکنند که بیش از همه با فرهنگ، باورها و عرفهای سازمان هماهنگ هستند. در بسیاری موارد، فردی که استخدام میشود الزاماً با مهارتترین متقاضی نیست بلکه هماهنگترین گزینه با فرهنگ شرکت و یا هماهنگترین فرد باارزشها و ماموریت شرکت است.
اما چرا؟ به کارگیری کسی که ارزشهایش با شرکت هماهنگی ندارد، میتواند باعث احساس عدم رضایت کاری شود و این هیچ ارتباطی با دستمزد و مزایا ندارد. از طرف دیگراین میتواند سازمان را مجبور کند تا در زمان کوتاهتری ناچار به استخدام فردی جدید شود.
چطور بفهمیم که با فرهنگ شرکت هماهنگ هستیم
حالا با دانستن این که هماهنگی با فرهنگ شرکت چقدر مهم است، باید به اطلاعات عمومی شرکت قبل از درخواست کار دسترسی پیدا کنید. محیط کاری، ماموریت شرکت، محصولات و خدمات آن باید با شخصیت شما همسو باشد.
درباره ماموریت و ارزشهای شرکت تحقیق کنید
شما باید قبل از ارسال تقاضای استخدام درباره شرکت در اینترنت جستجو کنید. با بررسی تعاملات آن در شبکههای اجتماعی، وب سایت شرکت و تصاویر موجود در آن میتوانید اطلاعات زیادی در خصوص محیط و فرهنگ شرکت به دست آورید. سایتهایی شبیه به لینکداین محل مناسبی هستند برای این که ببینید کارکنان فعلی و سابق شرکت درباره آن چگونه فکر میکنند. اگر اکثریت کارکنان حرفهای مثبت میزنند، به طور کلی نشانگر رفتار خوب شرکت با کارکنان و فرهنگ مناسب آن است.
همچنین به میزان ماندگاری کارکنان در شرکت توجه کنید. در اینجا یک علامت خطر وقتی ظاهر میشود که رفت و آمد زیادی در میان کارکنان وجود داشته باشد. آیا آگهی استخدام مشابهی از آنها را به دفعات مشاهده میکنید؟ این میتواند شبیه به وقتی باشد که کارکان استخدام شده خیلی زود تمایل به ترک شرکت پیدا میکنند و این میتواند یک علامت مهم باشد که نشان میدهد فرهنگ سازمان برای کارکنان چندان جالب نیست.
جلسه مصاحبه هم یکی دیگر از فرصتهای شما برای شناخت فرهنگ سازمان است. سعی کنید سوالات درستی بپرسید. البته شما میتوانید به سادگی سوال کنید که "فرهنگ سازمانی شما چیست؟"، اما پاسخ مفیدی نخواهید گرفت. پس به جای آن از سوالات زیر استفاده کنید:
- شرکت چگونه از توسعه حرفهای و رشد افراد در مسیر شعلی حمایت میکند؟
- آیا شما ریسکپذیری را تشویق میکنید؟ اگر یک ریسک به شکست بیانجامد چه اتفاقی میافتد؟
- بازخوردهها چطور بین افراد رد و بدل میشوند؟
- در این شرکت "موفقیت" در چیست؟
- بهترین نکته درباره کارکردن در اینجا چیست؟
برای این سوالات نه پاسخ صحیح وجود دارد و نه پاسخ غلط؛ بلکه پاسخها تنها میتوانند درباره این که شرکت چه جور جایی است حسی به شما بدهند. با داشتن تصویری روشنتر از فرهنگ شرکت، بهتر میتوانید بفهمید که چقدر با آن هماهنگ هستید.هوشیار باشید که امتیازات و مزایای شغلی نمیتوانند یک محیط کاری نامناسب و یا فرهنگ ناسازگار با شما را جبران کنند.
این مطالب را هم ببینید:
چگونه به ایمیل های کاری منفی به طور حرفه ای پاسخ دهیم
با تغییر مدیرمان چطور برخورد کنیم
مدیرتان را مدیریت کنید!
برندسازی شخصی چیست و آیا داشتن یک وب سایت شخصی مفید است؟
.