مدیرتان را مدیریت کنید!

مدیرتان را مدیریت کنید

 

اگر فکر می‌کنید روابط با رئیس یک جاده یک طرفه است که در آن همه اختیارات در دست رئیس است و همه اطاعت کردن بر عهده شماست، در این دیدگاه خود تجدید نظر کنید. رابطه مدیر و کارمند باید به صورت متقابل سودمند باشد به نحوی که هر دوی شما برای دستیابی به اهدافی تلاش کنید که منافع شما، مدیرتان و سازمان را تامین می‌کنند.

مقالات بی‌شماری در این باره نوشته شده است که چرا و چگونه باید کارمندان را مدیریت کرد؛ اما آیا تاکنون درباره مدیریت کردن مدیرتان چیزی شنیده‌اید؟ این بخشی از استراتژی توسعه مسیر شغلی و مهارتی‌ به طرز باورنکردنی با ارزش است .

مدیریت کردن مدیر، که در ادامه از آن با عنوان "مدیریت رو به بالا" یاد می‌کنیم، برقرار کردن آگاهانه روابط کاری مناسب با رئیستان برای اطمینان حاصل کردن از موفقیت دو طرفه است. این شامل آموزش دادن رئیس هم هست (اگر برای شما دشوار نباشد که این عنوان را روی آن بگذاریم)، درباره شما، شغل شما و این که چطور باید شما را به عنوان یک نیروی کار برای به دست آوردن بهترین نتایج به کار گرفت. شما هم لازم است با در نظر گرفتن مواردی مثل صفات شخصیتی و سبک یادگیری، بیاموزید که چطور با کارایی بیشتری با رئیس‌تان کار کنید.

برای یک ناظر بیرونی، مدیریت کردن مدیر چیزی شبیه به تغییر دادن و کنترل کردن او به نظر می‌رسد که حقیقت ندارد. مدیریت کردن مدیر بیشتر از هر چیز بروز دادن بهترین رفتار برای کمک کردن به مدیرتان در مسیر دستیابی به موفقیت است. روابط خوب، حیاتی‌ترین عامل موفقیت در مسیر شغلی شما هستند و یکی از مهم‌ترین روابط، رابطه ای است که با رئیس خود برقرار می‌کنید.

اگر خودتان یک مدیر باشید، آن چیزی که به طور سنتی درباره مدیریت کردن افراد به ذهنتان می‌رسد، کنترل افراد زیردست است که به شما گزارش می‌دهند. حالا اجباراً باید به مدیریت کردن افرادی که بالادست شما هستند هم توجه کنید. اگر هم هیچ مسئولیت مدیریتی یا کارکنانی که مستقیماً به شما گزارش بدهند ندارید ،پس  تمام توان مدیریتی خود را به سمت بالا متمرکز کنید.

 

چطور رو به بالا مدیریت کنیم

از کارکنان ساعتی و روزمزد گرفته تا مدیران ارشد، هر کدام به کسی پاسخگو هستند. بنابراین یاد گرفتن مدیریت رو به بالا از نظر سودمندی آن، ارتباطی با سطح شغلی شما ندارد و این‌ها کارهایی هستند که باید انجام دهید:

1. درک کنید که مدیرتان چه می‌خواهد

گام اول، به دست آوردن درکی شفاف از اهداف و اولویت‌های مدیرتان برای تیمی است که شما را هم شامل می‌شود. این دانش، اولویت‌بندی و تمرکز بر چیزهایی که بیشتر برای رئیس شما مهم است را ساده می‌کند. برای مثال اگر می‌دانید ماندگاری مشتریان در شرکت واقعاً مهم است، پس می‌دانید که بیشتر تلاشتان را کجا باید صرف کنید.

2. یک گفتگوی دوطرفه برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن درباره اولویت‌ها و اهداف و این که به دنبال دریافت بازخورد در مورد کارتان باشید، در برقراری یک خط ارتباطی برای هر دو شما ضروری است. اطمینان حاصل کنید که ترجیح رئیس درباره نحوه برقراری ارتباط را می‌شناسید و نیز روشی که بیشترین شانس شنیده شدن را به شما می‌دهد.

3. نیازهای او را پیش‌بینی کنید

یکی از جنبه‌های با ارزش مدیریت رو به بالا، توانایی همدردی کردن کردن است. خود را جای مدیرتان بگذارید و نیازهای او را پیش‌بینی کنید. اگر بتوانید کارهایی را انجام دهید قبل از آن که کسی حتی بداند آن کارها لازم هستند، به خودتان، به رئیس و به کل کسب و کار کمک کرده‌اید. مدیران از این نوع طرز فکر پیشرو قدردانی می‌کنند و زمانی که وقت بحث کردن در مورد کارآیی افراد است، آن را به خاطر می‌آورند.

4. قابل اعتماد و اطمینان باشید

به مدیرتان نشان دهید که چگونه می‌تواند به شما تکیه کند. بر عهده گرفتن پروژه‌های جدید را پیشنهاد دهید، راه حلی برای یک مشکل بیابید و یا داوطلب ارتباط با سایر بخش‌ها برای تسریع در روند کار شوید. هر چیزی که بتواند توانایی شما در پیش برد امور را نشان دهد، باعث خواهد شد که مدیرتان وقتی دنبال کسی برای کمک کردن می‌گردد، به سراغ شما بیاید.

5. راهکار را نشان بدهید نه مشکل را

همه چیز درباره مدیریت رو به بالا را می‌توان در یاری رساندن به مدیرتان در کمک به شما برای بهترین کارمند بودن خلاصه کرد. بنابراین آخرین چیزی که ممکن است شما بخواهید، اضافه کردن پیچیدگی‌های بیشتر به مسائل کاری اوست. وقتی مدیرتان با یک مشکل به سراغ شما می‌آید یا خودتان موضوعی را پیدا می‌کنید که نیازمند توجه است، آماده یافتن راه حل‌ باشید. این باعث خواهد شد که شما به عنوان منبعی کارآمد از راه حل‌ها شناخته شوید که می‌شود برای ساده کردن کارها روی آن حساب کرد.

6. با ملاحظه و آداب شناس باشید

مهم است به یاد داشته باشید که مدیر شما هم یک آدم با مسائل و نگرانی‌هایی خاص خودش است. همانطور که او باید ملاحظه شما را بکند، شما هم وقت بگذارید تا واقعاً او را بشناسید و این آگاهی‌ را در همه روابط بین خودتان به کار گیرید.

 

نتایج جذاب مدیریت رو به بالا

مدیریت رو به بالا در محیط کار یک معادله برد – برد است که هم کارمندان و هم مدیران از آن سود می‌برند؛ هر چند نتایج آن از یک تیم تا تیم دیگر تغییر می‌کند. در اینجا چهار فایده اصلی مدیریت رو به بالا را ببینید:

1. روابط با مدیرتان را ارتقا می‌دهید

روابط کاری خیلی شبیه به روابط خانوادگی است. همیشه نمی‌توانید انتخاب کنید که با چه کسی کار کنید و شخصیت آدم‌ها الزاماً آن چیزی نیست که ترجیح می‌دهید. "مدیریت رو به بالا" به شما در یافتن راهی برای هماهنگ شدن با رئیسی به شما کمک می‌کند که الزاماً مثل شما فکر نمی‌کند. همچنین می‌تواند به ارتقای سطح روابط با رئیستان کمک کند و به افزایش اعتماد و توانایی بر عهده گرفتن کارهای مهم‌تر منجر می‌شود.

2. احساس مالکیت بیشتری نسبت به کارتان خواهید داشت

با مدیریت رو به بالا، به جای متکی بودن به مدیرتان برای کنترل اهداف و مسائل کاری، خودتان این کنترل را به دست می‌گیرید. وقتی در مسیر شغلی خود پشت فرمان نشسته باشید، احساس توانمندی بیشتری می‌کنید که رضایت شغلی شما افزایش می‌دهد.

3. بهره‌وری خود را افزایش می‌دهید

هیچ شکی نیست که وقتی رابطه خوبی با مدیر خود دارید و با هم برای کمک به یکدیگر در جهت دستیابی به اهداف همکاری می‌کنید، انگیزه بیشتری برای پیشرفت پیدا خواهید کرد. تعامل بیشتر در کار و اعتماد بین مدیران و کارکنان منجر به افزایش بهره‌وری و دستیابی به عملکرد بهتر می‌شود.

4. ارتقا می‌یابید

با مدیریت رو به بالا به مدیرتان نشان می‌دهید که می‌توانید خودکفا باشید و مسئولیت بیشتری را بپذیرید. و اگر اولویت‌های مدیرتان را بدانید، آن‌ها را دنبال کنید و به او کمک کنید تا به اهدافش دست یابد، او در زمان ایجاد فرصت‌های ارتقا مدافع شما خواهد بود.

 

از این کارها اجتناب کنید

مثل همه اقدامات دیگر در کسب و کار، برای مدیریت رو به بالا هم ملاحظات دقیقی در اجتناب از برداشتن گام‌های اشتباه وجود دارد که می‌توانند اثر منفی در مسیر شغلی شما داشته باشند.

قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید

گاهی اوقات وسوسه می‌شوید سراغ پروژه‌ای بروید که کمی فراتر از ظرفیت شماست یا وقت و منابع کافی برای انجام آن ندارید. اگر از شما خواسته شد کاری خارج از حیطه عادی مسئولیت خود را بپذیرید، با خودتان و رئیستان درباره حدود کارهایی که واقعاً از عهده‌شان بر می‌آیید، صادق باشید. قول دادن چیزی که از عهده آن بر نمی‌آیید قطعاً رئیس شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

تنظیم محدودیت‌ها را فراموش نکنید

وقتی "مدیریت رو به بالا" انجام می‌دهید، به همان اندازه که باید داوطلب بر عهده گرفتن کارها باشید، یادتان باشد که محدودیت‌ها را هم ترسیم کنید تا از شما سوءاستفاده نشود. خوشبختانه بیشتر مدیران واقعاً تلاش شما را تشخیص می‌دهند اما بدون شک عده کمی هم هستند که تمایل شما برای کمک کردن را می‌بینند بدون این که قصد یاری و پشتیبانی داشته باشند.

از سیاست‌ بازی‌های کاری اجتناب کنید

وقتی با یک گروه از افراد بیش از 40 ساعت در هفته کار می‌کنید، اجباراً وارد برخی روابط شخصی می‌شوید اما هر کاری لازم است انجام دهید تا در سیاست ‌‌بازی‌های رایج در محل کار و یارکشی‌هایی که اهداف شغلی شما را از مسیر خود خارج می‌کنند وارد نشوید. حرفه‌ای باقی بمانید و با همه از جمله مدیرتان منصفانه رفتار کنید.

پاچه‌خواری نکنید

فرق بزرگی بین مدیریت رو به بالا و پاچه خواری هست. هدف شما باید این باشد که بازخوردهایی صادقانه و واقعی به مدیر خود بدهید که در راستای موفقیت همه تیم هستند و نه تعارفات توخالی یا پیشنهادهای غیر واقعی که فایده‌ای غیر از دو رو معرفی کردن شما ندارند.

از حد خود تجاوز نکنید

در هنر ظریف مدیریت رو به بالا، خط باریکی بین آموزش دادن مدیرتان با فراتر رفتن از حدود وجود دارد. از آنجا که نیت شما ممکن است به خوبی معنی نشود، اگر بیش از حد چالش برانگیز باشید یا این طور به نظر برسد که می خواهید شغل مدیرتان را به چنگ آورید، نتیجه معکوس خواهد داشت. نشان دهید که به جایگاه و اختیارات مدیرتان احترام می‌گذارید و همیشه قبل از برعهده گرفتن مسئولیت‌هایی که معمولاً بر عهده اوست، ابتدا اجازه بگیرید.

از سرزنش‌ها به سادگی عبور نکنید

مدیریت رو به بالا همه‌اش درباره ساختن روابط همراه اعتماد برانگیز با مدیرتان و دریافت بازخوردهایی است که به آن‌ها نیاز دارید. همه ما اشتباه می‌کنیم؛ بنابراین وقتی خطایی اتفاق می‌افتد، بر وسوسه سرپوش گذاشتن بر آن یا سرزنش دیگران به خاطر آن غلبه کنید. خود را به عنوان کارمندی نشان دادن که مسئولیت‌های شکست و پیروزی را با هم می‌پذیرد، شما را به منبعی با ارزش و قابل اعتماد تبدیل می‌کند.

مسیر شغلی خود را رو به بالا مدیریت کنید

ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما وقتی آن را به اجزای کوچکترش تجزیه ‌کنید، "مدیریت رو به بالا" فقط درباره این است که بهترین کارمندی که می‌توانید باشید و ارزشی به سازمان اضافه کنید. البته این به زمان نیاز دارد تا مسیر ارتباطی که برای ایجاد اعتماد متقابل با رئیس به آن نیاز دارید ساخته شود، اما ارزشش را دارد و اگر مدیریت رو به بالا را به عنوان یکی از مجموعه مهارت‌های خود به کار ببندید، از این که چطور می‌تواند به مسیر شغلی شما سرعت ببخشد حیرت زده خواهید شد.

 

این مطالب را هم ببینید:

20 مهارتی که حتما باید در رزومه شما باشد

با تغییر مدیرمان چطور برخورد کنیم

10 علامت وقتی که باید دنبال یک کار جدید بگردید

 

چه مهارت‌هایی برای استخدام لازم است؟

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش